Verslag vijfde bijeenkomst Fietscommunity – 26 september 2023
Locatie Muzeeaquarium Delfzijl
Op dinsdagmiddag 26 september kwamen zo’n 40 mensen bijeen in de Rabozaal van het Muzeeaquarium in Delfzijl. Bij deze locatie ligt de Doortraproute van de Gemeente Eemsdelta, én de mtb-route Delfzijl. Deze bijeenkomst stond in het teken van veilig fietsen voor iedereen, met aandacht voor zowel verkeersveiligheid als sociale veiligheid en inclusie.
Nieuws uit de Fietscommunity
We openen de bijeenkomst met goed nieuws uit de community. Zo is het boek ‘Fongers, het illustere rijwielmerk’ van Jos Rietveld inmiddels verschenen. Het prachtige koffietafelboek met ruim 400 afbeeldingen is te verkrijgen voor 39,95 bij de betere boekhandels en natuurlijk online.
Bovendien is de subsidieregeling voor de Fietscommunity geopend, zo vertelt Jolanda Langeland. Samen met een andere partner uit de Community kun je een aanvraag indienen voor een fietsproject of -onderzoek voor maximaal 15.000 euro. Meer weten over de subsidieregeling? Klik hier!
Ten minutes of Frame!
De Ten minutes of Frame! zijn deze keer voor Fietsmaatjes Eemsdelta. Voorzitter Marien Blokland vertelt hoe zij met de Fietsmaatjesvrijwilligers sinds de oprichting in 2021 al bijna 400 ritten hebben gemaakt met hun duofietsen. Zo maakt Fietsmaatjes Eemsdelta het ook voor mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen mogelijk om te genieten van het uitzicht vanaf de dijk, de wind door de haren, en het lekker buiten in beweging zijn. Meer informatie over Fietsmaatjes Eemsdelta vind je hier!
Talkshow ‘Groningen Fietst Door’
Daarna volgt de nieuwe Talkshow Groningen Fietst Door, waarbij Ruth als presentator vijf verschillende gasten ontvangt. Deze keer zijn dat Rutger Kussendrager van Huis voor de Sport Groningen, Dennis Roskam van de ANWB, Gido Boom van KNWU ID-Cycling / G-sport, Jorrit Harbers van het UMCG en Gerd Weitkamp van de Rijksuniversiteit Groningen. Zo worden verschillende deelthema’s van Veilig Fietsen voor Iedereen besproken.
Rutger vertelt over het project ‘Jong op de Fiets’, waarbij loopfietsen en kleine kinderfietsen worden aangeboden op onder andere kinderdagverblijven. De pilot is succesvol: op het kinderdagverblijf is het aantal fietsende kinderen in een half jaar van 11% naar 48% gegaan en bij de groepen 1 en 2 op de basisschool binnen twee maanden van 55% naar 88%. Een heel mooi en belangrijk resultaat, want ‘Jong geleerd is oud gedaan’ geldt ook hier. En door jong te beginnen met fietsen worden kinderen fietsvaardiger, leren ze beter verkeer in te schatten en voelen ze zich zelfverzekerder op de fiets.
Toch is fietsen niet voor alle kinderen vanzelfsprekend, zo vertelt Dennis. Gemiddeld heeft 1 op de 9 kinderen in Nederland geen fiets. Daarom is de ANWB al in 2015 gestart met het Kinderfietsenplan. Want als je een fiets hebt, dan kun je ook makkelijker meedoen met sport, uitjes en school. De grote uitdaging: voldoende kinderfietsen vinden. Dus heb je nog een ongebruikt exemplaar in de schuur staan, lever ‘m in!
Gido houdt vervolgens een warm pleidooi om de fietssport toegankelijker te maken voor ‘bijzonder bijzondere kinderen en jongeren’. Als je te maken hebt met een verstandelijke beperking is de wielersport namelijk niet vanzelfsprekend, terwijl fietsen juíst voor deze jongeren heel veel betekent. Het zorgt er namelijk voor dat ze mee kunnen doen in de maatschappij. Gido vraagt de community dan ook om hem te helpen om duurzamere samenwerkingen tot stand te brengen met zorginstellingen en wielerverenigingen, zodat ook deze jongeren ‘wind mee krijgen’ in de fietssport.
In de tweede helft van de talkshow schuiven Gerd en Jorrit aan. Samen met Gerd zoomen we in op de resultaten van het onderzoek dat hij samen met RTV Noord uitvoerde naar veilige en onveilige fietsplekken in onze provincie. Wat opvalt is dat de top 10 onveilige plekken allemaal kruisingen zijn: we vinden het blijkbaar lastig als verschillende types weggebruikers bij elkaar komen, zoals voetgangers, fietsers en auto’s. Als we onze weg delen met ‘gelijken’ dat voelt dat wel als veilig. Maar in deze tijd worden de snelheidsverschillen op het fietspad juist groter…
Die grotere snelheidsverschillen benoemt ook Jorrit Harbers, trauma-chirurg bij het UMCG. Hij en zijn collega’s bij het UMCG maken zich grote zorgen over het aantal ongelukken met fietsslachtoffers. Volgens Jorrit komt dat onder meer door de toename van het aantal elektrische auto’s. Deze auto’s zijn namelijk veel zwaarder dan benzine-auto’s, waardoor de kans op zwaar letsel voor een fietser bij een botsing met zo’n auto zo’n 50% hoger ligt! Jorrit pleit dan ook voor een verlaging van de maximale snelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur, net als in Spanje. Want op dit moment zijn in Nederland al 60% van de verkeersslachtoffers fietsers. De snelheidsverlaging in de bebouwde kom in Spanje heeft inmiddels al tot zo’n 20-30% minder verkeersslachtoffers geleid.
Dialoogtafels: in gesprek!
Tot slot roept Ruth aan het eind van de bijeenkomst iedereen op om met elkaar in gesprek te gaan bij de verschillende dialoogtafels. Elke tafel heeft een vraag die te maken heeft met het thema ‘Veilig fietsen voor iedereen’. Rondom de vragen en tafels gaan mensen druk met elkaar in gesprek.